• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Cadmes BV

Augmented Reality oplossing voor dreigend tekort aan (service)technici?

dinsdag, 22 november 2011

Large_auto-cqs-racing-team-op-event-cadmes

’S-HERTOGENBOSCH – Eén van de spectaculairste onderwerpen tijdens het SolidWorks-evenement van Cadmes op 1 november jl. in Media Plaza Utrecht was de presentatie over ‘Augmented Reality’, vrij vertaald: ‘Toegevoegde Realiteit’. Daarvoor was het Belgische CQS Group T Racing Team van de Internationale Hogeschool Groep T, te Leuven , compleet met ‘race-eend’, naar Utrecht gekomen. Samen met Tedopres, die de ‘Augmented Reality’ applicatie heeft ontwikkeld, werd op basis van de in de ‘race-eend’ aanwezige aandrijflijn getoond hoe ‘Augmented Reality’ wordt gebruikt bij het assembleren en onderhouden van de technische systemen in de racewagen.

‘Augmented reality’ is het vakgebied dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het zo realistisch mogelijk toevoegen van computergemaakte beelden aan rechtstreekse, reële beelden. In plaats van informatie af te beelden op klassieke en geïsoleerde beeldschermen, wordt de informatie bij ‘Augmented Reality’ geprojecteerd in het gezichtsveld van de gebruiker. Dit bijvoorbeeld door middel van een head-mounted display of head-up display. Maar ook kan gebruikgemaakt worden van bijvoorbeeld een smartphone of tablet-PC met ingebouwde camera. ‘Augmented Reality’ maakt het verschil tussen de reële wereld en de virtuele wereld steeds kleiner en zorgt tevens voor eenvoudigere en gebruikersvriendelijkere interfaces, ook voor complexe toepassingen.

CAD als basis
De samenwerking tussen Tedopres International en het CQS Group T Racing Team is geen toeval. Het was Cadmes die beide partijen bij elkaar bracht. De raceauto is namelijk volledig in SolidWorks ontworpen, waarbij onder meer gebruik is gemaakt van intelligente simulatiefuncties.

Eén van de leden van het racing team zei daarover in Utrecht: “SolidWorks is ook onder studenten een populair CAD-programma. De auto hebben we daarmee ontwikkeld, waarbij we gebruik hebben gemaakt van verschillende technieken. Zo is een prototype van de motorkap ingescand en vervolgens in SolidWorks geoptimaliseerd qua vorm en constructieve sterkte. Dankzij de intelligente rendering functie konden we al in een heel vroeg stadium zeer fraaie artist impressions van de wagen presenteren, waardoor men snel een optimaal idee kreeg van waar wij precies mee bezig waren. Handig is ook dat de simulatiefuncties van SolidWorks in één pakket zijn geïntegreerd. Je kunt, zonder het programma te hoeven verlaten, dus makkelijk switchen tussen ontwerp en simulatie, wat het ontwikkelproces versnelt. Eveneens een voordeel is dat SolidWorks allerlei bestandtypen kan verwerken. In ons geval was dat nuttig omdat er bij dit project veel partners betrokken zijn die allemaal informatie hebben aangeleverd die in het totale ontwerp van de wagen geïntegreerd moest worden. We gaan nu ook een volgende stap zetten en dat is het ontwikkelen van een kleine elektrische F1 wagen, waarmee we de concurrentie willen aangaan met de Nederlandse teams van de TU Eindhoven en de TU Delft! Het hier in Utrecht gepresenteerde ‘Augmented Reality’ is van Tedopres International uit Best, een onderneming die gespecialiseerd is in het ontwikkelen en produceren van technische documentatie. Aan de hand van de CAD-bestanden van technische componenten uit onze ‘race-eend’ heeft Tedopres een ‘Augmented Reality’ applicatie ontwikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van een head-mounted display en een iPAD.

De demonstratie oogstte enthousiaste, maar ook verbaasde reacties. ‘Augmented Reality’ zou in deze vorm namelijk wel eens de oplossing kunnen zijn voor het naderende tekort aan ervaren service-, onderhoud- en assemblagetechnici!

“Onze bezoekers inspireren is onze hoofddoelstelling bij het samenstellen van het programma van onze evenementen”, aldus Anoek Schellings Marketing manager bij Cadmes. “Daarom hebben we ook dit jaar presentaties toegevoegd die illustreren waar de ontwikkelingen in de industrie toe kunnen leiden. Zoals het CQS Racing Team, dat laat zien hoe succesvol geracet kan worden met een elektrische motor. Maar ook ‘Advanced Mechanical Engineers’ die bedrijven adviseert over het Sustainable design en Resato over de mogelijkheden van communicatie van het 3D ontwerp. 3D printen en ‘Augmented Reality’ zijn toepassingsvoorbeelden van de nieuwste technieken. Uit onze enquête blijkt dat 80% naast de nieuwe versie van SolidWorks ook juist deze onderdelen zeer waardeert.”

Grensverleggend
‘Augmented Reality’ is een veelzijdige, innovatieve en breed inzetbare applicatie als ultieme toevoeging van de bij een machine/systeem behorende technische documentatie. Een applicatie bovendien, waarmee veel geld bespaard en verdiend kan worden en fouten kunnen worden voorkomen. Een bekend fenomeen is bijvoorbeeld dat leveranciers van complexe machines een specialist naar de andere kant van de wereld moeten sturen op het moment dat er sprake is van een storing.

“Niet alleen staat die machine dan minstens een paar dagen extra stil omdat gewacht moet worden op de expert, ook is het daar naartoe sturen van die man duur. Rust je nu een intelligente technicus ter plaatse uit met een ‘Augmented Reality’ systeem, dan kan deze direct met de storinganalyse beginnen, zo nodig het benodigde reservedeel bestellen en dit er vervolgens inzetten, waardoor de machine veel sneller weer operationeel is tegen bovendien lagere kosten. Ook vanuit het defensieapparaat en de burgerluchtvaart is grote belangstelling voor dit systeem. Materieel raakt immers vaak in het veld defect en dan is het de vraag hoe lang het duurt voordat technici ter plaatse kunnen zijn,” zegt Berry Braster, Sales & Marketing Director van Tedopress. Met ‘Augmented Reality’ kunnen problemen ook in dit soort situaties veel sneller te lijf worden gegaan. Daarnaast is dit ter ondersteuning van opleiding en training eveneens goed inzetbaar. Er wordt dan ook een sterke opmars verwacht van deze technologie. Dit mede omdat er de komende jaren heel veel technici (babyboomers) met pensioen zullen gaan en er mede daardoor een ernstig tekort aan ervaren servicetechnici dreigt te ontstaan. ‘Augmented Reality’ systemen zullen dit gevaar wellicht kunnen afwenden. De specifieke kennis zit immers in het systeem, waardoor ook minder ervaren en deskundige technici hiermee sneller en breder inzetbaar zijn.

© Cadmes

Augmented Reality
Bij een ‘Augmented Reality’ systeem wordt gebruikgemaakt van CAD-bestanden van bijvoorbeeld samengestelde producten die omgezet worden naar voor beeldverwerking meer geschikte SVG-bestanden. Met dit systeem worden ‘virtuele lagen’ toegevoegd aan de werkelijkheid.

Neem een onafhankelijke autodealer. Die kan natuurlijk nooit van alle automerken en autotypen precies weten hoe bijvoorbeeld de cilinderkop gedemonteerd en vervolgens weer gemonteerd en afgesteld moet worden. Zou hij de beschikking hebben over een ‘Augmented Reality’ systeem, dan hoeft hij dat ook niet te weten. Want zodra hij met zijn head-mounted display (waarbij aan de voorzijde ook een camera zit) naar de cilinderkop van een auto kijkt, herkent het systeem aan de hand van het camerabeeld de geometrie en daardoor om wat voor auto het gaat. Vervolgens wordt de cilinderkop op het display getoond en kan de monteur een filmpje of animatie starten waarop stap voor stap wordt getoond welke delen hij eerst moet wegnemen en welke moeren en bouten in welke volgorde vervolgens losgedraaid moeten worden en welk speciaalgereedschap hij daar eventueel bij nodig heeft. Dit kan zelfs worden begeleid door in zijn eigen taal gesproken instructies. Ook kan het systeem (via internet) automatisch contact leggen met YouTube, of een website van een autofabrikant met nadere instructies over de uit te voeren onderhoud- of reparatiewerkzaamheden.

Behalve op basis van objectherkenning, zou er bijvoorbeeld ook een QR-code gebruikt kunnen worden (op een motor/machine-onderdeel) om het ‘Augmented Reality’ systeem aan te sturen. Deze mogelijkheid werd ook gepresenteerd tijdens de demo in Utrecht. Een code op de elektromotor van de ‘race-eend’ uit Leuven stuurde het ‘Augmented Reality’ systeem aan. Onmiddellijk verscheen op het scherm een CAD-beeld van de aandrijflijn. Vervolgens kon men hierop inzoomen en in detail zien hoe de onderdelen ten opzichte van elkaar gemonteerd waren. Dit ter ondersteuning van bijvoorbeeld demontage ten behoeven van reparatie of service.

Maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kan er bijvoorbeeld ook een filmpje worden gestart waarin wordt getoond (en verteld) in welke volgorde en op welke manier de componenten gemonteerd moeten worden. De mogelijkheden zijn in feite onbegrensd.