• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Artikel

Online advertising groter dan TV reclames

dinsdag, 07 juni 2011

Large_iab-onlinespend-2010

ARNHEMIAB heeft zojuist het AdSpend 2011 onderzoek in samenwerking met Deloitte gepubliceerd. Belangrijkste resultaat is dat de uitgaven aan online adverteren voor het eerst de uitgaven aan TV reclames overstijgen. De groei van online advertising resulteerde in een netto omzet van 962 miljoen euro in 2010. De verwachting is dat de stijging het komende jaar verder zal doorzetten. De totale verwachte omzet voor de advertentiemarkt binnen Nederland voor 2011 bedraagt 1 miljard euro.

De groei van zowel online advertising als de televisiemarkt kenmerkt de herstellende advertentiemarkt in Nederland in 2010, waarmee de markt breekt met de teneur van de afgelopen twee jaar. De advertentie inkomsten van kranten en tijdschriften zijn nog wel dalende. Roel van Rijsewijk van Deloitte verwacht dat online de komende jaren nog dominanter zal worden. “Een logisch en onvermijdelijk gevolg van de verschuivende aandacht van consumenten van kranten en tijdschriften naar online media.”, zo zegt hij.

Grootste component van online advertising is de markt van zoekmachine marketing, die goed is voor 460 miljoen euro. Daarna zijn de grootste advertentiemarkten respectievelijk classifieds (179 miljoen), display advertising (139 miljoen) en affiliate marketing (119 miljoen). De grootste industrie binnen online advertising is de financiële sector, die goed is voor 11 procent van de totale bestedingen.

Opvallend is de lage omzet van behavioral targeting, slechts 16 miljoen euro. Emile van den Berg, IAB: “Behavioral targeting is in Nederland relatief jong, vandaar het beperkte aandeel in 2010. Tegelijkertijd geven veel van de ondervraagde partijen aan voor 2011 een grote groei te verwachten bij CPM-afrekenmodellen. Deze verwachte groei is grotendeels te relateren aan alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van behavioral targeting en profiling data”.

© IAB

Bekijk via de onderstaande deeplink het interview met Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland.